Menu

Červený kostel v Olomouci

renovace od základů až po střešní krytinu

Olomouc si v posledních letech připisuje čím dál tím víc pomyslných zářezů na architektonickou mapu České republiky. Jedním z nejnovějších počinů, který sklízí uznání odborné veřejnosti, se stala rekonstrukce Červeného kostela. Stavba prošla zevrubnou renovací doslova od základů až po střešní krytinu a na výsledku je znát, že architekti promýšleli každý detail – od originálních dekoračních stěn z vyskládaných knih až po designová svítidla, vypínače a zásuvky.

Červený kostel byl původně luteránským svatostánkem Od 50. let 20. století byl ovšem veřejnosti uzavřen a dalších několik desetiletí sloužil jako depozit knih Vědecké knihovny Olomouc. Naděje na nový život svitla objektu poté, kdy se Olomoucký kraj jako vlastník této památkově chráněné stavby rozhodl vybudovat pro uskladnění knižního fondu nový objekt. A tak mohl být kostel zrekonstruován a nově využíván ke kulturním účelům. Nyní bude plnit funkci komorního koncertního nebo divadelního sálu, má být prostorem pro veřejná čtení, přednášky nebo výstavy.


Návrh rekonstrukce objektu pochází z pera Miroslava Pospíšila ze studia atelier-r. Protože objekt kostela byl ve značně špatném stavu, bylo nutné začít skutečně od základů stavby, kompletně se prováděly nové podlahy a jedním z největších zásahů byla oprava střechy. Na místa původních dekorativních prvků střechy, jež se nezachovaly, byly doplněny soudobé artefakty z dílny olomouckého sochaře Jana Dostála. Aby se vyhnuli nevhodným zásahům do objektu kostela, rozhodli se architekti pro jeho doplnění o novou hmotu, která by sloužila jako provozní a sociální zázemí. Ta je umístěna mezi hlavní lodí kostela a objektem ředitelství knihovny. Vytváří tak jejich spojnici i společný vstupní prostor s recepcí a kavárnou. 


Na návrzích interiéru se podílelo více designérů. Atelier-r navrhl koncepci a k detailnějšímu návrhu přizval ke spolupráci interiérovou designérku Denisu Strmiskovou, které vybírala konkrétní interiérové prvky – osvětlení, typový i na míru zhotovený nábytek, všechny materiály a povrchy. Nové moderní přístavbě dominuje recepce s menší kavárnou zhotovená z betonu v jemném růžovém odstínu, která navazuje na další betonové povrchy podlahy, nábytku, nebo stěn. Velké plochy betonu a skla dávají vyniknout dekoraci v podobě rozsáhlé stěny vyplněné starými knihami otočenými hřbety dozadu s večerním podsvícením, a výrazným závěsným svítidlům z barevného skla Lambert&Fils, které dominují prostoru před ní. Elegantní a minimalistické barevné skleněné objekty se vznášejí na robustních nylonových lanech nad hlavami návštěvníků, a při správném úhlu odrážejí obrazy přilehlé ulice nebo budovy kostela. Společně tak objímají a definují celý interiér. Stojací lampy Kaia zase připomínají moderní tvar louče a skvěle doplňují atmosféru kostela. "Barevně jsem v designu interiéru navazovala na původní stavbu kostela," vysvětluje svůj záměr designérka Denisa Strmisková. 

"Charakteristické červené cihly se promítly ve světlejším odstínu růžového betonu v nové přístavbě, a tím vznikl měkký přechod a symbióza obou budov. Výrazná jsou potom moderní závěsná skleněná svítidla, která velkorysý prostor vstupního foyer – moderní přístavby – rozehrávají do barev a reflektují v odraze blízké okolí: ulici i kostel samotný," 

- dodává Denisa Strmisková.  

 

Nápadné interiérové doplňky vybírala Denisa Strmisková v MONOBRANDU. 

"S Denisou Strmiskovou jsme si poprvé vyzkoušely spolupráci na projektu hostelu Long Story Short tady v Olomouci. Pro Červený kostel jsme vybraly svítidla kanadské rodinné manufaktury Lambert&Fils a kosmo- politní evropské značky Kaia. Celkový dojem promyšleného interiéru dotváří i originální kování a elektroinstalační prvky berker R.1 od renomované německo-francouzské společnosti Hager."

- Katrin Grund

 

- Katrin Grund

Mystickou atmosféru místa si návštěvníci si mohou vychutnat při posezení na precizních dřevěných židlích Zeitraum z masívního ořechu (které se objevují jak v kostele, tak v prostoru moderního foyer), plastových židlích Hay svižného designu bratrů Bouroulleců nebo pohodlných minimalistických křeslech. Kavárenské stolky jsou navržené na míru a přenášejí ve svém detailu i materiálu inspiraci z prvků kostela i do moderní přístavby. Červený kostel v Olomouci se tak stal příjemnou křižo- vatkou, ve které se mísí energie duchovna, vědy, poznání, kultury, potkávání a všeobjímající vůně kávy. 

LIA

LIA

„Tříplamenná“ elegance svítidla LIA je znatelná, když je rozsvíceno, zato toto zavěsné svítidlo téměř splyne s okolím, pokud je světlo zhasnuto. Výroba: Mosaz je řežána, tvarována a broušena. Poté jsou všechny komponenty obloženy niklem nebo je mosaz broušena a lakována průhledným lakem, aby byl zprostředkován efekt mosazi. Nakonec jsou všechny části sestaveny do LIA svítícího objektu.

Rozměry v mm (výška): LIA 100: 2150; LIA 50: 1160

Zobrazit

Sainte Atelier 06

Sainte Atelier 06

Série Sainte Atelier je určena pro velké prostory a vysoké stropy - skládá se z odvážně barevných laminovaných skleněných panelů s výraznou přítomností a hmotností. Dynamické barevné varianty této řady navozují pocit majestátnosti: osvětlení, které vytváří podívanou. V průhledném skle spočívá odnímatelný hliníkový osvětlovací box, který lze otočit a vrhat světlo nahoru nebo dolů.

Vytvořeno ve spolupráci s kanadskou designérkou Rachel Bussin.

Rozměry v cm (šířka x hloubka x výška): 122 x 8.8 x 325.3

Zobrazit

Sainte Atelier 01

Sainte Atelier 01

Série Sainte Atelier je určena pro velké prostory a vysoké stropy - skládá se z odvážně barevných laminovaných skleněných panelů s výraznou přítomností a hmotností. Dynamické barevné varianty této řady navozují pocit majestátnosti: osvětlení, které vytváří podívanou. V průhledném skle spočívá odnímatelný hliníkový osvětlovací box, který lze otočit a vrhat světlo nahoru nebo dolů.

Vytvořeno ve spolupráci s kanadskou designérkou Rachel Bussin.

Rozměry v cm (šířka x hloubka x výška): 76 x 6 x 319

Zobrazit

Sainte Atelier 02

Sainte Atelier 02

Série Sainte Atelier je určena pro velké prostory a vysoké stropy - skládá se z odvážně barevných laminovaných skleněných panelů s výraznou přítomností a hmotností. Dynamické barevné varianty této řady navozují pocit majestátnosti: osvětlení, které vytváří podívanou. V průhledném skle spočívá odnímatelný hliníkový osvětlovací box, který lze otočit a vrhat světlo nahoru nebo dolů.

Vytvořeno ve spolupráci s kanadskou designérkou Rachel Bussin.

Rozměry v cm (šířka x hloubka x výška): 47 x 6 x 351

Zobrazit

Sainte Atelier 08

Sainte Atelier 08

Série Sainte Atelier je určena pro velké prostory a vysoké stropy - skládá se z odvážně barevných laminovaných skleněných panelů s výraznou přítomností a hmotností. Dynamické barevné varianty této řady navozují pocit majestátnosti: osvětlení, které vytváří podívanou. V průhledném skle spočívá odnímatelný hliníkový osvětlovací box, který lze otočit a vrhat světlo nahoru nebo dolů.

Vytvořeno ve spolupráci s kanadskou designérkou Rachel Bussin.

Rozměry v cm (šířka x hloubka x výška): 51 x 8.8 x 376

Zobrazit

Sainte Atelier 07

Sainte Atelier 07

Série Sainte Atelier je určena pro velké prostory a vysoké stropy - skládá se z odvážně barevných laminovaných skleněných panelů s výraznou přítomností a hmotností. Dynamické barevné varianty této řady navozují pocit majestátnosti: osvětlení, které vytváří podívanou. V průhledném skle spočívá odnímatelný hliníkový osvětlovací box, který lze otočit a vrhat světlo nahoru nebo dolů.

Vytvořeno ve spolupráci s kanadskou designérkou Rachel Bussin.

Rozměry v cm (šířka x hloubka x výška): 76 x 8.8 x 366

Zobrazit